0 varor
Fri frakt över 299 kr!
- Badrumsinredning
- Stugor & Friggebodar
- Dörrar & portar
- Fönster
- Hus & bygg
- Sport & fritid
- Träningsutrustning
- Verktyg & redskap
- Växthus
- Trädgård & utemiljö
- Kampanjprodukter
- Nyheter
- Alla produkter
Kundservice
Vanliga frågor
Produktfrågor
Kan jag byta fönster själv?
Om du tycker att du själv är en händig person, bör du inte ha några problem med att byta ut ett eller ett par fönster själv. Tips och råd som kan underlätt inför ditt fönsterbyte, kan du hitta i vår fönsterguide Att byta fönster själv . Skall du byta stora skjutpartier eller fönster ovanför plan 1, rekommenderar vi dock att du ur säkerhetssynpunkt anlitar professionella hantverkare.
Kan jag byta ett PVC-fönster själv?
Att byta ut till ett av våra fönster eller dörrar i PVC, skiljer sig en smula från våra andra förra & fönster. Hur vidare du kan installera/ byta ut en sådan produkt på egen hand får du bättre grepp om, genom att läsa vår guide - Att montera PVC-fönster själv. Skall du installera större skjutpartier eller fönster högre upp än på plan 1, är vår första rekommendation att professionell hantverkare anlitas.
Vad är ett modulmått?
Modulmått = måttet i dm på hålet i väggen. Modulmåttet 10x21 (10 dm x 21 dm) innebär att hålet i väggen där dörren skall monteras är 10 dm brett och 21 dm högt. Dörrens karmyttermått är något mindre, ca 970-990 mm bred och ca 2070-2090 mm hög (Obs! Det exakta karmyttermåttet är beroende på tillverkare och dörrens storlek - Se produktinformation/pdf eller hör av dig till oss för exakta mått). Resterande mm behövs för drevning (isolering) samt justering av dörrens position. För en mer utförlig beskrivning, läs gärna Hemfints guide: Modulmått - Att mäta fönster
Kan jag få produkterna i andra färger än det som anges på hemsidan?
På flera utav våra produkter finns valet “Specialfärg maila oss NCS-kod efter order”. Det betyder att du kan välja vilken färg du vill. Du behöver då ta reda på NCS-koden och meddela oss den via e-post. Flera utav våra ytterdörrar kan också fås i valfri färg trots att det ej anges på hemsidan. Vänligen kontakta Hemfints kundtjänst för information och prisuppgifter.
Vad är en NCS-kod?
NCS står för Natural Color System och är ett internationellt färgbeteckningssystem. Alla färger och nyanser har alltså en specifik NCS-kod. Koden för den färg du önskar kan du hitta i en färghandel.
Vid beställning av produkt med specialfärg meddelar du oss vilken kod du önskar via e-post info@hemfint.se
Kan Hemfint tillverka produkter i specialmått?
I många fall kan vi tillverka produkter i speciella mått. Vi ber dig i så fall att skicka in en tydlig och specificerad beskrivning via e-post över vad du önskar. Vi tar sedan reda på om det fungerar samt prisuppgifter. Skicka gärna med en ritning. Gäller förfrågan fönster eller ytterdörrar, läs vår guide Att måttbeställa fönster först.
OBS! Vi kan ej tillverka innerdörrar med specialmått.
Vad är en spaltventil?
Spaltventil finns som tillval till vissa fönster och fönsterdörrar. Det är en typ av ventilation som sitter som en liten dosa i ovankant av produkten. Är det bristfällig ventilering där du ska placera fönstret eller fönsterdörren kan spaltventil vara ett bra val.
Vad är en självstängande mekanism och varför behövs den?
På våra skjutpartier i PVC förekommer valet “självstängande mekanism”. Det är en mekanism som rekommenderas om partiets bredd är 26 dm eller mer.
Den självstängande mekanismen bidrar bl. a. till att behålla skjutpartiets stabilitet och hållbarhet. När partierna blir så pass stora väger de så mycket att mekanismen behövs för att hjälpa till vid stängning och öppning. Skulle du absolut inte vilja ha självstängande mekanism på ditt skjutparti trots att bredden är 26 dm eller mer så gäller inte garantin.
Ingår handtag till era fönster?
Till alla våra öppningsbara fönster ingår antingen handtag eller ring haspar. Se specifikationen på den produkt du är intresserad av.
Ingår handtag och cylinder till era ytterdörrar?
Varken handtag eller cylinder ingår till ytterdörrarna. Dörrarna har en låskista monterad som motsvarar en standard ASSA 8765. Handtagspaket kan köpas separat på vår hemsida, sök på komplett trycke.
Handtag ingår inte heller till våra innerdörrar.
Vad är u-värde?
U-värdet är det som bestämmer hur pass isolerad en produkt är. Ju lägre u-värde desto bättre isolerad är produkten.
Läs på mer utförligt om U-värde och våra fönsters isolerande egenskaper i guiden: U-värde & fönster
Vad har era ytterdörrar för u-värde?
Enkelytterdörr med glas = 0,98
Enkelytterdörr utan glas = 0,88
Parytterdörr med glas = 0,97
Parytterdörr utan glas = 0,84
Ingår karm till ytterdörrarna?
Karm ingår till alla våra ytterdörrar.
Ingår karm till innerdörrarna?
Karm ingår ej till våra innerdörrar men kan köpas separat på vår hemsida. Du väljer samma modulmått på dörren och karmen så passar de ihop.
Vad har era innerdörrar med snap-in gångjärn för CC-mått?
Våra innerdörrar med snap-in gångjärn har ett CC-mått på 1540 mm.
Vad är skillnaden mellan tappbärande gångjärn och snap-in gångjärn?
Om du bor i ett hus som är byggt före 1972 är dina dörrar och karmar troligtvis av gammal standard med så kallade tappbärande gångjärn. Dessa gångjärn fungerar genom att man lyfter på dörren på karmens gångjärn.
Bor du i ett hus som är byggt lite senare har du troligtvis dörr och karm med den nya standarden, så kallade snap-in gångjärn. Dessa gångjärn klickar man ihop.
Varför finns ingen passande karm till innerdörrar med gammal standard?
När du beställer en innerdörr med gammal standard förutsätts att du redan har en befintlig karm med tappbärande gångjärn. Det följer med mellangångjärn som används för att montera dörren till karmen med tappbärande gångjärn. Kolla gärna på ritningen som finns på vår hemsida.
Behövs bygglov för era stugor och friggebodar?
I vår guide Bygga utan bygglov kan du läsa mer om regelverk och förhållningssätt runt friggerbodar, attefallshus & fritidshus mm.
Mellan olika kommuner kan det dock skilja sig i lokala regler och bestämmelser vad gäller bygglov. För att kontrollera om exakt den produkt du är intresserad av kräver bygglov, är det alltid säkrast att kontakta din kommun eller boverket.
Beställning & Betalning
När kommer min orderbekräftelse?
Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress du angivit direkt efter slutfört köp. Skulle din orderbekräftelse inte dyka upp är det viktigt att du kontaktar Hemfints kundtjänst på telefon eller e-post.
Du kan även dubbelkolla så att bekräftelsen inte hamnat i skräpposten eller liknande.
När kommer min faktura?
Din faktura aktiveras och skickas till dig i samband med att ordern skickas från oss. Din faktura kommer antingen till din e-postadress eller till din brevlåda beroende på vilket val du gjort i din order. Har du valt delbetalning kan det ta längre tid innan fakturan kommer till dig. Har du frågor angående din faktura kan du kontakta Ecster som sköter vår privatkund fakturering. Ecster telefonnummer: 0771-675 700
Varför står det att jag valt delbetalning trots att jag valde faktura 14 dagar?
Ecster / Handelsbanken Finans som sköter vår fakturering har en limit på 30 000 kr. Då beloppet i din order överstiger 50 000 kr så skapas automatiskt ett kreditkonto hos Ecster. Det är en säkerhetsfunktion vilket innebär att du måste signera ett avtal som ska ha skickats till dig i ett separat mail från Ecster. Du behöver signera att det är just du som ansöker om beloppet i din order så att det ej rör sig om t. ex. ett bedrägeri. Signeringen sker via Bank ID, har du några frågor kan du kontakta Ecsters kundtjänst på telefonnummer: 0771-675 700.
Kontot innebär inte att du binder upp dig på något sätt utan det är som sagt en säkerhetsåtgärd.
Du kommer att få en samlad faktura på totalbeloppet vid ett och samma tillfälle, men den kommer att skickas till dig ca. 1 månad efter att produkterna skickats från vårt lager. Det kommer alltså ej att vara en delbetalningsfaktura.
Kan Hemfint leverera till andra länder?
Hemfint har tyvärr ingen möjlighet att leverera produkter utanför Sveriges gränser.
Kan Hemfint göra hembesök för att ta mått med mera?
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda hembesök.
Erbjuder Hemfint monteringstjänster?
Tyvärr kan Hemfint ej erbjuda monteringshjälp.
Har ni något showroom (visningslokal)?
För tillfället har Hemfint inget färdigt showroom men vi arbetar för att så småningom kunna erbjuda detta.
Leverans
Hur spårar jag min order?
I din orderbekräftelse finns en blåmarkerad länk som heter “din orderstatussida”. När ordern skickas från oss kan du genom denna länk spåra din order under transporten. Det kan dröja någon dag efter att ordern skickats innan sändningsinformation dyker upp.
Hur ändrar jag min leveransadress?
För dig som inte slutfört ditt köp, se nedan:
Om du ännu ej slutfört ditt köp kan du klicka i rutan "Annan leveransadress" och där fylla i vilken leveransadress du önskar. För denna funktion krävs att du har Bank ID för att kunna göra en signering. När du slutfört ditt köp kommer du att få upp en guide till hur du signerar din leveransadress med Bank ID.
För dig som redan slutfört ditt köp, se nedan:
Eftersom att det är gjort ett fakturaköp i er order blir det automatiskt er folkbokföringsadress som leveransadress. Det går endast att fylla i en ny leveransadress vid kort- och direktbetalning eller om du har möjlighet att signera via Bank ID. Detta anges på vår hemsida. Vill du ändra adress behöver du inkomma med något som styrker att du är kopplad till den nya adressen. Detta har med bedrägeririsken att göra.
Du kan exempelvis skicka en bild på ett kontrakt över att du äger fastigheten på den nya adressen, en faktura ställd till dig på den nya adressen, eller liknande.
Blir jag aviserad innan leverans?
Transportbolagen ska alltid avisera innan leverans. Aviseringen sker normalt sett via sms ca. 1 dag innan leverans avses. För att bekräfta leveransen behöver du svara OK på smset från transportören.
Vill du boka en annan leveransdag kontaktar du transportbolaget på angivet telefonnummer.
Tele DSV: 0418-39 10 00
Tele DHL: 0771-345 345
Vilket transportbolag använder Hemfint?
Hemfint använder sig för närvarande av DSV och DHL som transportörer.
Bär chauffören in godset vid leverans?
Chauffören har i sitt avtal att enbart leverera godset till din tomtgräns eller så nära tomtgränsen det går. Chauffören är alltså ej skyldig att bära in något till dig, inte ens till ytterdörren.
Kan ni ordna expressleverans?
Tyvärr har Hemfint ej möjlighet att leverera via expressleverans.
Det ser ut som att min sändning skickats fram och tillbaka mellan olika städer, vad betyder det?
Anledningen till att det kan se ut som att din sändning skickas fram och tillbaka är att den blivit uppdelad. Ett kolli har alltså ankommit till terminalen vid en tidpunkt och det andra kollit har ankommit vid en annan tidpunkt. Allting ska ändå levereras vid samma tillfälle.
Kan man hämta produkter själv på ert lager?
I de allra flesta fall går det bra att hämta köpta produkter på vårt lager. Kontakta Hemfints kundtjänst för mer information.
Vad är en expeditionsavgift?
En expeditionsavgift på 195 kr utgår på innerdörrar och innerdörrskarmar (på alla övriga produkter är denna avgift för närvarande borttagen), och skall täcka kostnader för bland annat framplockning, emballering, lastning och leveranskontroll.
Retur & reklamation
Vad gör jag om något levererats skadat?
Är godset skadat vid leverans måste du notera detta direkt till chauffören samt därefter kontakta Hemfints kundtjänst snarast.
Vad har jag för ångerrätt?
Information om ångerrätt samt andra villkor hittar du under “köpvillkor” på vår hemsida. Se länk: https://www.hemfint.se/kopvillkor
Kontakta oss
Det enklaste sättet att kontakta oss är genom kontaktformuläret nedan, där kan du ställa vilken fråga som helst. Ni är även varmt välkommen att ringa oss eller maila oss (se kontaktinfomation nedan). Vi försöker svara på alla frågor via e-post som rör köp/beställning inom 24 timmar, som senast svarar vi inom 48 timmar (vardagar).
Kundtjänst (Övrig kontaktinformation):
E-post: info@hemfint.se
Telefon: 044-590 88 85
Samarbeten/marknadsföring: marknad@hemfint.se
Öppettider kundtjänst:
Mån-Tors: 10.00-16.00
Fre: 10.00-15.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Adress lager: (observera att vi inte har möjlighet att ta emot kunder på vårt lager)
Hemfint.se, Hemfint Kristianstad AB
Källbogatan 1
289 47 Glimåkra
Sweden

Varför handla på Hemfint.se?
- Låga priser & stort sortiment
- Endast kvalitetsprodukter!
- Betala 14 dagar efter leverans utan avgift!
- Snabb leverans!
- Trevlig kundtjänst!
Viktiga länkar
Kundtjänst
- E-post: info@hemfint.se
- Telefon: 044-590 88 85
- Öppettider kundtjänst:
Mån-Tors: 10.00-16.00
Fre: 10.00-15.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Reor, kampanjer & rabattkoder via vårt nyhetsbrev?